Поради фахівців

Короткі паузи — великі результати: роль фізкультхвилинок у навчальному процесі

Фізкультхвилинки в інклюзивному класі — це короткі активні перерви, адаптовані до потреб і можливостей усіх учнів, зокрема дітей з особливими освітніми потребами. Вони допомагають зняти фізичне й емоційне напруження, відновити працездатність і створити доброзичливу атмосферу в класі.

Цілі фізкультхвилинок:

✅Зняття фізичної та розумової втоми.
✅ Відновлення працездатності учнів.
✅ Покращення уваги та концентрації.
✅ Стимуляція рухової активності та координації.
✅ Попередження порушень постави та зору.
✅ Покращення настрою та створення позитивної атмосфери
✅ Формування соціальних навичок через спільні дії.

Особливості організації:

Доступність: Вправи мають враховувати можливості дітей з різними категоріями труднощів.
Індивідуальний підхід: Якщо деякі діти не можуть виконати всі рухи, можна запропонувати альтернативні варіанти.
Простота та зрозумілість: Інструкції мають бути чіткими, з можливим використанням візуальних або жестових підказок.
Ігрова форма: Це підвищує мотивацію і зацікавленість дітей.
Емоційна підтримка: Позитивне підкріплення допомагає дітям відчувати успіх.

Фізкультхвилинки в інклюзивному класі повинні бути доступними, веселими та адаптованими для всіх дітей. Ось кілька варіантів:

1. “Повтори за мною” (для розвитку координації)
• Вчитель або учень демонструє прості рухи (плескання, повороти голови, махи руками).
• Усі повторюють, кожен у своєму темпі та в своїх можливостях.
• Можна використовувати музику для ритмічності.

2. “Музична зарядка” (під музику)
• Вмикається весела музика, а діти виконують прості рухи (потягування, нахили, обертання).
• Можна робити рухи сидячи або стоячи.

3. “Масажна хвилинка” (розслаблення після активних рухів)
• Діти легко поплескують себе по плечах, руках, ногах.
• Можна катати тенісний м’ячик по долонях або спині один одного.

4. “Робот чи лялька?” (контрастна руханка)
• “Робот” – напружуємо все тіло, робимо жорсткі, кутові рухи.
• “Лялька” – розслабляємося, м’яко рухаємося.
• Чергуємо ці стани 4–5 разів.

5. “Кольоровий світ” (рухова гра)
• Вчитель називає колір, діти мають знайти його в класі й доторкнутися (або вказати, назвати).
• Можна додати рухи: стрибки до зеленого, присідання до синього тощо.

6. “Веселі долоньки” (ритмічна руханка)
• Плескання в долоні: 1 раз – тихо, 2 рази – голосно.
• Потім торкаємося плечей, голови, живота.
• Робимо колові рухи руками або лише пальцями.

7. “Розумні рухи” (нейровправи)
• Права рука малює коло, ліва – квадрат (можна в повітрі або пальцями на столі).
• Доторкніться до носа правою рукою, потім лівою.
• Робимо «вісімку» очима або головою.

Поради для вчителя:

✅ Використовуйте музику, щоб зробити руханки веселішими.
✅ Заохочуйте всіх брати участь, навіть якщо учні можуть виконати лише частину рухів.
✅ Чергуйте активні та спокійні вправи.
✅ Використовуйте мотиваційні фрази: «Всі молодці!», «Чудово вийшло!»

Головне – підтримувати дружню атмосферу, заохочувати всіх до участі та адаптувати вправи під можливості кожного учня.

Поділитися:
Перейти до вмісту