Батьківська партаПоради фахівців

Моторні порушення у дітей: як їх розпізнати та що робити батькам

Рухова активність дитини є важливим показником її фізичного та психічного розвитку. Однак у деяких дітей можуть спостерігатися моторні порушення – це відхилення у розвитку рухової активності, які можуть впливати на координацію, силу м’язів, рівновагу, швидкість та точність рухів. Вони можуть бути спричинені неврологічними, генетичними або ортопедичними причинами. Чим раніше батьки звернуть увагу на ці особливості, тим ефективніше можна буде допомогти дитині через відповідну корекційно-розвиткову роботу.

Для того щоб провести оцінку розвитку  моторної сфери дитини самостійно і не прогавити час для організації корекційних занять, наводимо приклади моторних порушень дітей різного віку.

Немовлята (0-1 рік)

🔹 Відсутність або уповільнене формування основних рухових навичок (не тримає голову після 3 місяців, не перевертається, не тягнеться до іграшок).
🔹 Симетричні рухи відсутні або одна сторона тіла значно активніша за іншу.
🔹 Відсутність опори на ніжки після 6-7 місяців.
🔹 Запізнення у навичках повзання, сидіння або ходьби.

Діти 1-3 роки

🔹 Часті падіння, невпевнена хода, труднощі у підйомі по сходах.
🔹 Незграбність у рухах, складнощі в утриманні рівноваги.
🔹 Відмова або небажання виконувати рухові ігри (біг, стрибки, катання на гойдалці).
🔹 Проблеми із дрібною моторикою: не може тримати ложку, чашку, брати дрібні предмети.

Діти дошкільного та молодшого шкільного віку (4-7 років)

🔹 Дитина повільніше за однолітків засвоює нові рухові навички (наприклад, їзду на велосипеді, катання на самокаті).
🔹 Виникають труднощі з дрібною моторикою (важко застібати ґудзики, зав’язувати шнурки, малювати, писати).
🔹 Порушена координація рук і очей (складно кидати та ловити м’яч, нанизувати намистини).
🔹 Дитина часто спотикається, натикається на предмети.
🔹 Невпевнено виконує вправи на рівновагу (ходіння по бордюру, балансування на одній нозі).

Діти шкільного віку (7+ років)

🔹 Уповільненість у виконанні фізичних завдань (уникає активних ігор, має труднощі з фізкультурою).
🔹 Складнощі з координацією двох рук (робота з ножицями, зав’язування вузлів, письмо).
🔹 Швидка втомлюваність під час фізичних навантажень.

Що робити, якщо у дитини є ознаки моторних порушень?

  1. Спостерігайте за дитиною. Якщо ви помітили кілька з перелічених ознак, зверніть увагу на поведінку дитини в різних умовах: вдома, на прогулянці, в садку чи школі.
  2. Стимулюйте рухову активність. Важливо заохочувати дитину до фізичної активності:
    ✔ Включайте в щоденні ігри вправи на координацію (перекочування м’яча, ходьба по доріжках, лазіння по сходах).
    ✔ Використовуйте ігри з дрібними предметами для покращення моторики рук (конструктори, пазли, малювання, ліплення).
    ✔ Виконуйте вправи на рівновагу (стійка на одній нозі, ходіння по намальованій лінії).
  3. Не порівнюйте дитину з іншими. Кожна дитина розвивається у своєму темпі. Якщо у дитини є труднощі, важливо її підтримати, а не змушувати робити те, що їй складно.
  4. Підтримуйте мотивацію. Якщо дитина уникає рухової активності, шукайте способи зробити вправи цікавими: включайте музику, використовуйте ігровий підхід, створюйте заохочення.

Якщо ви маєте сумніви щодо розвитку моторної сфери у вашої дитини, не відкладайте візит до спеціаліста – своєчасна підтримка дасть можливість розкрити її потенціал і покращити якість життя.

Регулярні заняття, ігровий підхід і позитивна атмосфера сприятимуть зміцненню м’язів, покращенню координації та підвищенню впевненості дитини у своїх силах. Головне – терпіння, наполегливість і віра в можливості дитини.

Поділитися:
Перейти до вмісту