Поради фахівців

Як покращити образне мислення у дітей?

Вивчення образного мислення – один із нетрадиційних розділів загальної психології, тому розуміння предмета психології образного мислення буде залежати від розуміння предмета психології науки в цілому.

Що ж таке мислення?
Мислення – це особливого роду теоретична і практична діяльність, що передбачає систему включених до неї дій та операцій орієнтовно-дослідного та пізнавального характеру. Мислення – це передусім психічний процес самостійного пошуку й відкриття суттєво нового, тобто процес опосередкування та узагальнення відображення дійсності під час її аналізу й синтезу, що виникає на основі практичної діяльності й досвіду.

Образне мислення не можна назвати монолітним процесом. Воно має рід своїх особливостей.
Пізнавальна діяльність людини починається з відчуттів і сприймань. Відображаючи дійсність на чуттєвому рівні за участю аналізаторів, людина одержує різнобічну інформацію про зовнішні властивості та ознаки предметів, які фіксуються в її свідомості у формі звукових, просторових, часових, смакових, дотикових та інших уявлень. Проте, такої інформації про навколишній світ людині не достатньо для задоволення різноманітних потреб практичної діяльності, яка потребує практичного і всебічного знання об’єктів, з якими доводиться мати справу. Вичерпні знання про об’єкти дійсності, їх внутрішню, безпосередньо не дану у відчуттях і сприйманнях сутність людина одержує за допомогою образного мислення – вищої абстрактної форми пізнання об’єктивної реальності.

Виокремлюють такі характеристики образного мислення:
– швидкість думки;
– кількість ідей, що виникають за одиницю часу;
– гнучкість думки;
– здатність переключатися з однієї ідеї на іншу;
– оригінальність;
– здатність виробляти ідеї, що відрізняються від загальноприйнятих поглядів;
– допитливість;
– чутливість до проблем у навколишньому світі;
– фантастичність;
– цілковита відірваність відповіді від реальності за наявності логічного зв’язку між стимулом і реакцією;
– здатність вирішувати проблеми, тобто здатність до аналізу і синтезу;
– здатність удосконалити об’єкт, додаючи деталі, тощо.

Пропонуємо корекційні вправи – ігри, спрямовані на розвиток образного мислення:

Вправа № 1. Гра “На що це схоже”?

Вправа № 2. Гра «Домалюй»

Вправа «Граємо в «Джанго» (до кожної гри розроблена інструкція, яка допоможе не тільки правильно і цікаво виконати умови гри, а й розвинути образне мислення та дрібну моторику).

Наступні вправи, спрямовані на розвиток абстрактно-логічного мислення:

Вправа 3 «Вибери головне»
Мета: Формування уміння виділяти суттєві ознаки для збереження логічності суджень при вирішенні ряду однотипних завдань.
Учитель каже дітям: «Зараз я прочитаю тобі ряд слів. З цих слів ти повинен вибрати тільки два, що позначають головні ознаки основного слова, тобто те, без чого цей предмет не може бути. Інші слова теж мають відношення до основного слова, але вони не головні. Тобі потрібно знайти тільки головні слова. Наприклад: сад… Як ви думаєте, які з даних слів головні?: рослини, садівник, собака, паркан, земля, тобто те, без чого саду бути не може? Може бути сад без рослин? Чому?.. Без садівника… собаки… паркану… землі?.. Чому?” Кожне з передбачуваних слів докладно розбирається.

Головне, щоб дитина зрозуміла, чому саме те чи інше слово є головним, істотним ознакою даного поняття.
а) Чоботи (шнурки, підошва, каблук, блискавка, халява)
б) Річка (берег, риба, рибалка, латаття, вода)
в) Місто (автомобіль, будівля, натовп, вулиця, велосипед)
г) Сарай (сінник, коні, дах, худоба, стіни)
д) Куб (кути, креслення, сторона, камінь, дерево)
е) Ділення (клас, ділене, олівець, дільник, папір)
ж) Гра (обладнання, гравці, штрафи, покарання, правила)
з) Читання (очі, книга, картинка, друк, слово)
і) Війна (літак, гармати, битви, рушниці, солдати).

Ця вправа дозволяє спрямувати пошук розв’язку, активізувати мислення, створити певний рівень абстрагування. Робота по формуванню у дітей уміння виділяти суттєві ознаки понять, встановлювати різні відносини готує сприятливий ґрунт для розвитку здібностей до утворення суджень як більш високої ступені розвитку абстрактно-логічного мислення. Цілеспрямованість суджень, ступінь їх глибини залежать від уміння оперувати дитину змістом, розуміти переносне значення. Для цієї роботи можна використовувати різний літературний матеріал, прислів’я, приказки, містять в собі можливості і трансформації та вербалізації тексту.

Вправа №4 “Закінчення”

У ній можуть брати участь 4 і більше учнів! Вони стають у коло. Ведучий починає пропозицію, а учасники повинні правильно його закінчити. Закінчувати пропозицію повинен той, до кого доторкнуться рукою. Якщо “закінчення” учня виявиться неправильним, то він виходить з кола. Ті що залишилися в колі намагаються правильно закінчити пропозицію. Виграє той учень, який правильно давав “закінчення”.

№1. Вчитель: “Якщо підвіконня вище столу, то стіл…”
Учень: “… тоді стіл нижче підвіконня”.
Далі пропозиції можуть бути наступними:
а) Якщо Сашко за зростом дорівнює Петру, то Петро … ( за зростом дорівнює Сашкові).
б) Якщо Катерина стоїть ліворуч від Тетяни, то Тетяна … (стоїть праворуч Катерини).
в) Якщо у мене в правій руці рахункових паличок на 2 більше, ніж у лівій, то у лівій руці … (паличок на 2 менше, ніж у правій).
г) Якщо Марина живе від школи далі, ніж Ніна, то Ніна … (живе від шкіл ближче, ніж Марина ).
д) Якщо сестра старше, ніж брат, то брат … (молодше, ніж сестра).
е) Якщо Микола вийшов з будинку одночасно з Сергієм, то Сергій … (вийшов з будинку одночасно з Миколою).
є) Якщо олівець за довжиною менший ніж лінійка, то лінійка … (довша олівця).

№2. Треба подумати, зміркувати, щоб кінцівка пропозиції була за змістом правильною. “Закінчення” будете виконувати по черзі. Слухайте уважно і думайте:
а) Якщо червоний олівець по довжині дорівнює жовтому, то жовтий олівець….. (по довжині дорівнює червоному).
б) Якщо Оля сидить позаду Тоні, то Тоня… (сидить попереду Олі)
в) Знаючи, що Олена і Марина живуть в різних будинках, але на одній і тій же вулиці. Якщо Марина вийшла з будинку одночасно з Оленою, то Олена вийшла з дому…” (одночасно із Мариною).
г) Якщо тонна паперу в 10 разів важче центнера заліза, то…. (центнер заліза в 10 разів легше тонни паперу).
д) Якщо Петя вийшов з дому до школи на 3 хвилини раніше Сашка, а Сашко вийшов на 2 хвилини пізніше Володі. Хто вийшов раніше: Володя або Петя, і на скільки хвилин?
Відповідь: Петя вийшов раніше Володі на 1 хвилину.

№3. а) Якщо червоний олівець в 3 рази довше синього, то синій…..
(В 3 рази коротший червоного).
б) Якщо стіл в 2 рази вище за стілець, то стілець …” (в 2 рази нижче стола).
в) “Якщо тато в 3 рази важче сина, то син…” (в 3 рази легше папи).

Поділитися:
Перейти до вмісту