Батьківська партаПоради фахівців

Розвиваємо наочно-дійове мислення у дітей

Дитячі ігри на розвиток мислення та кмітливості спочатку вам здадуться досить простими, але саме вони сприятимуть тому, щоб мислення дитини легко обробляло найскладніші процеси та вміло справлялося з усіма завданнями навчання. Завдання та ігри для розвитку логіки повинні вдосконалювати здібності дитини до аналізу, порівняння, узагальнення або виділення зайвого. Логічне мислення допоможе дитині не лише засвоювати нову інформацію, а й приймати вірні рішення у нестандартних ситуаціях або просто вміло організовувати свій побут, долати побутові труднощі. В основному всі завдання та ігри на розвиток логіки проходитимуть із предметами, з картинками або з усною постановкою завдань. Отже, які саме завдання та ігри можна пропонувати дитині?

ІГРИ НА РОЗВИТОК ЛОГІКИ

  1. Завдання на сортування – відсортувати предмети за розміром, основними кольорами, формами, матеріалами, властивостями текстури, за довжиною або шириною, за температурою, за такими характеристиками, як «чистий – брудний», «мокрий – сухий» тощо.
  2. Завдання з класифікації предметів та зображень на картинках (тематичних картках) за загальною ознакою – відібрати предмети (зображення) однієї групи: фрукти, овочі, рослини, тварини, взуття, одяг тощо. Також варто вводити завдання на виділення предмета, картинки за відмінними від загальної групи характеристиками.
  3. Завдання на аналіз логічних процесів – використовуйте тематичні картинки із сюжетними лініями побутових ситуацій (вранці ми вмиваємось та чистимо зуби, вдень ми одягаємось і йдемо гуляти тощо).

Логічні для дітей за віком: від 0-4 років

  1. Ігри на логічну відповідність – у цьому можуть допомогти як картки, так і книги, спеціальні розмальовки або навіть звичайні предмети. Наприклад, з’єднаємо тварин з їхніми малюками, з’єднаємо картинки з тваринами та їх їжею, знайдемо пару рукавичках (шкарпетках) за кольором, з’єднаємо дві миски однакової крупи, знайдемо однакові предмети по запаху, знайдемо другу половинку, щоб вони створили єдиний предмет, знайдемо з групи такий самий предмет, як зразок тощо.
  2. Ігри на дії та наслідок – Задуємо свічку, дуємо на мильний міхур, щоб він змінив напрямок польоту, керуємо машинкою дистанційно і т.д.
  3. Пазли, конструктори, мозаїка, сортери, пірамідки – всі ці іграшки обов’язкові у розвиток логічного мислення в дитини.

Звертайте увагу на відповідність їхнього рівня складності віку дитини.

ІГРИ НА РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ «ВГАДАЙ-НО»

Знадобиться велика, барвиста картинка. Розглядаючи картинку, обговорюємо її деталі із дитиною. Потім граємо в “Відгадай-ку”. Описуємо один об’єкт, на який ви дивитеся: «Я дивлюся на щось синє, кругле… На що дивлюся?». Дитина називає.

«БУВАЄ ЧИ НЕ БУВАЄ»

  Для цієї гри потрібний м’яч. Говоримо фразу, і якщо таке буває, дитина ловить м’яч. А якщо не буває, то не ловить. Наприклад: “Кішка квакає”, “Собака літає”, “Каченя плаває” і т.п.

«НАЗВИ ПРЕДМЕТ»

Знову знадобиться м’яч. Кидаємо дитині м’яч і говоримо колір, а дитина, спіймавши м’яч і кидаючи його вам, має якнайшвидше назвати якийсь предмет цього кольору.

“СПОСТЕРІГАЙ!”

Беремо 2-3 непрозорі ємкості та тенісну кульку. Показуємо, що кулька є, а ємкості – порожні. Пересуваючи ємкості, ховаємо під одну з них кульку і просимо дитину відгадати, де тепер ця кулька

«А ЩО БУВАЄ…»

Наприклад, питаємо: «А що буває прозоре?». І дитина має назвати ті предмети, які бувають прозорими.

“ЩО ВСЕРЕДИНІ?”

Говоримо одну назву об’єкта (наприклад, «дім»), а дитина швидко називає, що буває всередині цього об’єкта.

“МІСЯЦІ”

Пропонуємо дитині придумати нову назву кожного місяця. До того ж, просимо його пояснити, чому саме цю назву він вигадав для цього місяця. До речі, ще одна відома всім та доступна гра на розвиток мислення – це гра у кубики.

ІГРИ НА РОЗВИТОК КМІТЛИВОСТІ

ГРА №1

Ставимо діток у коло, крім ведучого, який заплющує очі і стоїть поруч. Дітки починають йти по колу та примовляти: «Стали дітки разом у коло, повернути вирішили раптом». Повертаються навколо себе. Продовжують йти і домовляють разом: «Але хто скаже:…», одна дитина каже, а всі мовчать: «… стриб та скок». Всі разом: «Відгадай, чий голосок!». Ведучий розплющує очі і відгадує, хто сказав «стриб та скок».

ГРА № 2

Ця гра схожа на гру в “Міста”, але вона легша – для неї не потрібно знати назви міст. Краще, якщо дітки сядуть у коло. По черзі нехай кожен говорить слово, але кожне наступне слово має починатися на останню літеру попереднього. Якщо дитина замислюється, рахуємо до 5. Не встигла вигадати – вибуває з кола.

ГРА № 3

Підійде для дітей, що вже читають. Пишемо на ватмані слово з пропущеною буквою (літерами). Просимо діток вгадати, яке має бути слово.

ГРА № 4

Вибудовуємо дітей у шеренгу. Пояснюємо, що зараз ведучий називатиме розкид цифри «3, 13 і 30». На “3” треба поплескати, на “13” треба потопати, а на “30” – підстрибнути. Ведучий повинен цифри вимовляти спочатку повільно, і якщо дітки справляються, можна збільшити темп.

ГРА № 5

Діти стають у коло. Усередині кола стає одна дитина. Йому зав’язують очі. По бавовні діти у колі починають рухатися по колу. По другій бавовні вони зупиняються, і один з них торкається плеча дитини в коло, імітуючи при цьому звук якоїсь тварини (кішки, собаки, півня). Дитина в колі має вгадати, хто це був. Тоді він зміниться з тим, що видав звук місцями.

Поділитися:
Перейти до вмісту