Батьківська партаМетодсупровідПоради фахівців

Дихальна гімнастика – одна із складових ЛФК

Дихання – центральний фізіологічний процес. З одного боку, воно забезпечує кожну клітину організму киснем, обумовлює рівень обміну речовин, загальний життєвий тонус, а з іншого – впливає на структуру мозку, обумовлює психічний стан. Ці два фактори впливу дихання на тілесний і психічний стан покладені в основу дихальної гімнастики.

Дослідження багатьох вчених свідчать про те, що правильне дихання відіграє важливу роль для здоров’я школярів. Дихальна гімнастика допомагає при лікуванні та профілактиці різних захворювань, сприяючи підвищенню резервних можливостей організму, поліпшенню обміну речовин і роботи внутрішніх органів. Також дихальна гімнастика – це хороше тренування мовного апарату. Уміння правильно дихати допомагає розслабити мовні центри та позитивно позначається на мові дитини.

Чи знаєте ви, як насправді потрібно дихати?

Вдих повинен проводитися через ніс, а видих через рот. При вдиху, стежте за тим, щоб плечі не піднімалися, важливо зберігати спокійне положення тіла. На видиху, слід довше і більш плавно видихати повітря, щоб щоки дитини не роздувалися, простежте за цим.

Тепер перейдемо безпосередньо до самих вправ:

Хом’ячок
Запропонуйте дитині зобразити хом’ячка, надувши щічки і пройтися так 10 кроків. Після чого, повернутися і ляснути себе по щічках, таким чином випустивши повітря. А потім пройти ще кілька кроків, дихаючи носом, як би винюхуючи нову їжу для наповнених щічок. Повторіть кілька разів. Сміх і веселощі – гарантовано.

Носоріг
Представляємо себе носорогом, який дихає по черзі через одну ніздрю.

Повітряна кулька
Запропонуйте дитині лягти на підлогу і покласти руки на животик, уявивши, що у нього замість животика – повітряна кулька. Тепер повільно надуваємо кульку, тобто животик, а після того, як мама грюкне в долоні (через 5 секунд) – кульку здуваємо. Повторити 5 разів.

Крила
В. п. – ноги злегка розставлені.
1 – руки через сторони підняти вгору (вдих);
2 – опустити руки вниз(видих).

Годинник
В.п. – стоячи, ноги злегка розставити.
1) змах руками вперед «тік» (вдих);
2) змах руками назад «так» (видих)

Приземлення
В. п. – ноги на ширині плечей, руки в «замок», опустити вниз.
1 – підняти руки вгору (вдих);
2 – нахил вперед з одночасним опусканням

Вушка
В. п. – встати прямо, ноги вужчі за ширину плечей.
1 – нахил голови вправо – глибокий вдих;
2 – нахил голови вліво – довільний видих. Плечі залишаються нерухомими, але при нахилі голови вправо-вліво вушка повинні бути як можна ближче до плечей. Стежити, щоб тулуб при нахилі голови не повертався.

Півник
В.п. – встати прямо, ноги злегка розставити.
1- руки в сторони – (вдих);
2- грюкнути ними по стегнах, видихаючи вимовляти «ку-ка-рі-ку» (повторити 5-6 разів).

Насос
В.п. – встати прямо, руки на поясі.
1- присідаємо – вдих,
2- випрямляємося – видих.
Можна випрямляючись вимовляти – «с-с-с»

Регулювальник
В.п. – стоячи,ноги на ширині плечей.
1- права рука піднята вгору,інша відведена убік, вдих носом;
2- поміняти положення рук і під час подовженого видиху вимовляти «р-р-р-р-р».

Рости великий
В.п – стати прямо,ноги разом.
1- підняти руки вгору, добре потягнутися,піднятися на носки—вдих;
2- опустити руки-вниз,опуститися на всю ступню — видих.
Видихаючи вимовляти «у-x-x-x-x».

Крім дихальних вправ з рухами, так само з дітьми можна і потрібно проводити статичні дихальні вправи в положенні сидячи на стільці. Ось приклади деяких з них:

«Кораблик»
Дитині пропонується широка ємність з водою, а в ній – паперові кораблики, якими можуть бути прості шматочки паперу, пінопласту. Дитина, повільно вдихаючи, направляє повітряний струмінь на «кораблик», підганяючи його до іншого «берега».

«Живі предмети»
Візьміть будь-олівець, фломастер, котушки з-під ниток. Покладіть обраний вами предмет на рівну поверхню столу. Запропонуйте дитині плавно подути на олівець або котушку. Предмет покотиться по напрямку повітряного струменя.

«Метелик»
Виріжте з паперу кілька метеликів. До кожної прив’яжіть нитку на рівні дитини. Потім запропонуйте подути на метелика, щоб він «злетів»

«Свічка»
Дитині пропонується подути на вогник запаленої свічки так, щоб не задути її, а лише трохи відхилити полум’я.

«Футбол»
З шматочка вати або серветки скачайте кульку – це буде м’яч. Ворота можна зробити з двох кубиків або брусків. Дитина дме на «м’яч», намагаючись забити «гол».

«Снігопад»
Зробіть сніжинки з вати (пухкі грудочки). Попросіть дитину влаштувати снігопад. Покладіть «сніжинку» на долоньку дитини, нехай вона її здує.

«Бульбашки»
Ця гра, яку майже всі батьки вважають пустощами і не дозволяють дітям в неї грати. Насправді, вона є дихальною вправою і дуже проста у використанні. Потрібна лише трубочка-соломинка і склянку води. Звертаємо увагу дитини на те, щоб видих був тривалим, тобто бульбашки повинні бути довго.

Виконувати дихальну гімнастику зовсім нескладно, до того ж, якщо проводити її у формі гри, то вийде подвійний ефект.

 

З повагою,

 вчителі – реабілітологи КУ «НІРЦ»

Тетяна Троян та Марія Довганюк.

Поділитися:
Перейти до вмісту