Батьківська партаМетодсупровідПоради фахівців

Пальчикові ігри, вправи – і корисні, і цікаві.

Про пальчикові ігри можна говорити як про чудову універсальну, дидактичну і розвиваючу методику. Методика і сенс даних ігор полягає втому, що нервові закінчення рук впливають на мозок дитини і мозкова діяльність активізується. Ігри ці дуже емоційні, захоплюючі. Вони сприяють зміцненню м’язів рук та вдосконаленню дрібної моторики, що прискорює розвиток мовлення та інших психічних процесів. Крім того, це простий спосіб весело і цікаво провести час зі своєю дитиною в будь-який момент: в проміжку між домашніми справами, по дорозі в громадському транспорті, укладаючи дитя спати.

Пропонуємо вашій увазі добірку пальчикових ігр та вправ:

Задрімав мізинчик трішки,
Безіменний — стриб у ліжко,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці вci вони схопились враз —
В дитсадочок бігти час.
(По черзі загинаємо пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкаємося всіх інших — „будимо”. Розкриваємо всі пальці „враз”).

На роботу
Старший встав — не лінувався.
Вказівний за ним піднявся —
Розбудив сусід його.
Той — свого, а той свого.
Встали вчасно вci брати —
На роботу треба йти.
(Стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: „Встали вчасно вci…” широко розставати nальцi).

Наші пальці вже втомились,
всі роботи зупинились (сжимають, розжимають кулачки)
Будем пальці розминати
І птахів імітувати . (руки в замку закриваємо).
Голубята прилітали,
В годівниці поклювали. (пальчиками стукаємо по столу).
А горобчики злітались
І на гілочках гойдались (хитаємо долонями вліво, вправо).
А шуліка прилітав
І птахів всіх розігнав (великі пальці разом, а інші пальці імітують крила).

Веселі малярі
Фарбували малярі
Стіни і внизу, й вгорі,
Фарбували стелю
Малярі веселі.
Синхронні плавні рухи кистей обох рук із положення висячих кулачків до піднятих угору долонь.

Напечемо млинців
На сметані, на яйці
Тісто зробим на млинці.
Напече нам мама їх
Гаряченьких та смачних.
Варіант 1.
По черзі торкатися поверхні столу тильною стороною кисті руки і долонею.
Варіант 2.
а) ліва рука торкається столу долонею, права рука – тильною стороною; б) змінюємо позиції. Тепер ліва рука торкається столу тильною стороною, права рука торкається столу долонею.

З бережка на бережок
Побудуємо місток. (ставимо руки на парту ребром).
Раз-цеглинка (поєднуємо мізинці обох рук).
Два-цеглинка (поєднуємо безіменні пальці).
У мене рівненька спинка. (Рівно сідають)
Три, чотири вже поклали (поєднуємо середні і вказівні пальці).
Майже міст побудували.
Ще рядочок додамо (поєднують великі пальці)
І містком побіжимо (Роз’єднують і з’єднують пальці ).
Міст піднявся (з’єднують долоні, але пальці з’єднані ),
Похилився (нахиляємо руки)
Зупинився (повертаємо як було).

Мурашки з мурашника
Весну зустрічали (імітуємо пальцями мурашок, які бігають по столу).
Для гостей великий торт
Разом готували (з’єднуємо пальці правої і лівої руки будиночком).
Тісто файно замісили (імітують заміс тіста).
Кремом рясно намастили (імітують намазування).
В печі довго випікали (труть долоні щоб стали теплими).
Всіх до столу зазивали (махають долонями до себе).

Миємо руки
1. “Миємо руки”: ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.
Узяли духмяне мило,
Добре руки з ним помили.
2. “Струшуємо водичку з рук”: пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.
Полетіли від води
Бризки з рук туди-сюди.
3. “Витираємо руки”: енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.
Рушничок я свій беру,
Швидко ручки обітру.

Синички
Високо в небі летить синичка, (одну руку підіймаємо вгору)
а ось і друга — її сестричка. (підіймаємо другу руку вгору)
Ліворуч, праворуч, угору! (руки ліворуч, праворуч, угору)
І стрімко-стрімко додолу… (нахиляємося всім тілом додолу)
«Цінь-цвірінь!» — співають сестрички (розгинаємося)
і поспішають до годівнички. (складаємо долоньки на колінах)
Подзьобавши трохи пшениці, (вказівними пальчиками стукаємо по ніжках)
геть полетіли синиці. (ховаємо руки за спину)

Прапорці
Я тримаю у руці
Кольорові прапорці.
Варіант 1.
Вихідна позиція: Розташувати долоні перед собою. Одночасно опускати та підіймати долоні, супроводжуючи рухи віршами. Якщо дитина легко виконує ці вправи, запропонуйте їй опускати та підіймати долоні, не згинаючи пальців.
Варіант 2 (ускладнений).
По черзі змінювати положення рук на рахунок: “один-два”. “Один”: ліва рука випрямлена, піднята у гору, права рука – опущена униз. “Два”: ліва рука опущена униз, права піднята у гору.

Донечка
Кулачок, долонька є у мами донька,
Ось долонька, кулачок,
Ходить донька у садок.
При виконанні вправи руки розташовані на столі. Почергова зміна положень: ліва рука – кулачок, права рука – долонька; ліва рука – долонька, права рука – кулачок. Повторити декілька разів.

Зайчик
На зеленому лужку,
Плигав зайчик в кожушку.
Вихідна позиція – вказівний та середній пальці витягнути вверх, мізинець та безіменний притиснути до долоні великим пальцем. Утримувати пальці в такому положенні на рахунок до 5-10. Вправу виконувати спочатку кожною рукою по черзі, потім – обома руками одночасно.

 

Коза
Вихідна позиція – вказівний палець та мізинець випрямити. Середній та безіменний – притиснути великим пальцем до долоні. Спочатку вправу виконувати кожною рукою по черзі.
На галявині в лісу.
Дід Трохим пасе козу.
Потім можна виконувати вправу обома руками, імітуючи козла та козу.
Йде коза у хлів мерщій,
А козел – назустріч їй.

 

Равлик
Равлик повагом повзе,
Хатку на собі везе.
Вихідна позиція – вказівний, середній та безіменний пальці притиснуті до долоні. Великий палець та мізинець випрямляються, а потім ховаються. Виконувати вправу спочатку однією рукою по черзі, потім обома руками одночасно. Можна зобразити, як равлик повзе по столу.

Птах п’є воду
Птах дістався до криниці,
Хоче випити водиці.
Вихідна позиція – пальці зложити пучкою – це “дзьоб”. Не відриваючи лікоть від столу, “дзьобом” торкнутися столу. Далі – імітувати рухи птаха: узяти “воду”, підняти “голову”, поклацати “дзьобом”.

Птах летить
В небі пташечка летіла,
На галявину присіла. (Помахати “крилами”)
Посиділа, відпочила,
Й до гніздечка полетіла. (Притиснути долоні до себе)
Вихідна позиція – руки розташувати перед собою (долонями до себе). Великі пальці сплести – це “голова” птаха. Решта пальців – “крила”. Помахати ними.

Сова
Що воно за дивна птиця?
Світла денного боїться,
дзьоб гачком, великі очі,
і не спиться їй щоночі.
Руки стиснуті в кулачки, пальці притиснуті, великі пальці, заокруглені вгорі, вказівні разом посунуті вперед.

Папуга
У папуги Гоші,
Було трохи грошей.
Він на них собі купив
Чобітки, пальто і бриль.
Долоня вгору, вказівний палець перекриває великий. Інші пальці підняті вгору й розчепірені.

Велике значення в розвитку дрібної моторики має різноманітна предметна діяльність. Щоб отримати найкращий эфект, необхідно під час занять поєднувати пальчикову гімнастику із такими видами діяльності:
– застібання і розстібання ґудзиків;
– намотування ниток на катушку, клубок;
– різноманітні шнурівки;
– нанизування кілець ;
– сортування різних предметів за певними параметрами;
– ігри з конструктором, мозаїкою;
– ігри із дрібними предметами (кісточки, намистинки, камінчики, скрепки, сірники, дрібні іграшки);
– вирізування кольорових смужок, фігурок по контурам.
– робота з пластиліном (скочування кульок, джгутиків, розплющування кульок, джгутиків у пляцики, самостійна творчість дітей.)

Пропонуючи дитині пальчикову гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати вci рухи заздалегідь i поступово її повторювати. Особливу paдicть приносить дитині ситуація, коли вci члени сім’ї разом відтворюють пальчикову гру.

 

З повагою,

вчителі – реабілітологи КУ «НІРЦ»

Тетяна Троян та Марія Довганюк

Поділитися:
Перейти до вмісту