Ресурсна кімната у закладі освіти з інклюзивним навчанням
Ресурсна кімната в закладі освіти – це спеціально організований простір для розвитку дитини та гармонізації її психоемоційного стану. В закладі освіти вона дозволяє емоційно розвантажити дитину, зняти нервове збудження, знизити рівень агресії, тривожності, активізувати мозкову діяльність, отримувати психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги з педагогами в індивідуальному порядку. Таким чином, ресурсна кімната дозволяє поєднувати, в залежності від потреб і можливостей учнів, інклюзивну освіту та індивідуальне навчання.
Ресурсні кімнати доцільно робити в закладах освіти з метою результативного навчання дітей, які потребують індивідуального підходу та усунення труднощів у навчанні та соціалізації дитини. Враховуючи це, ресурсну кімнату створюють багатофункціональною з поділом на навчальну, ігрову зони та зону відпочинку та ін.
Розмір приміщення має бути не менше 36 м2 в умовах реконструкціі та до 60 м2 в умовах нового будівництва (ДБН В.2.2-3:2018 п. 6.81) та достатнім для організації в рамках 2-х базових зон (навчальної та побутово-практичної) таких осередків:
– для індивідуальних занять
– для групових занять
– робочої зони вчителя
– зони відпочинку.
При організації ресурсної кімнати треба звернути увагу на:
1) предметно-просторове планування – кімната має бути достаньо просторою та незахаращеною зайвими предметами; слід уникати предметів, які можуть спричинити травмування. Перелік обладнання (меблі, технічне і додаткове обладнання) для ресурсної кімнати надано в “Типовому переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти”, затвердженому наказом Міністерства освіти і науки України від 23.04.2018р. № 414.
2) освітлення та вентиляцію – приміщення має бути добре освітленим, але мати можливість зміни освітленості кімнати за допомогою сонцезахисних систем (рулонних штор, тощо), важливо продумати освітлення кожного робочого місця.
3) санітарно-гігієнічні умови – в ресурсній кімнаті, або поруч з нею, має бути розташований умивальник; з ресурсної кімнати має бути швидкий доступ до туалетної кімнати.
4) зовнішній шумовий фон – не бажано, щоб поруч з ресурсною кімнатою знаходилися спортивний зал, кабінет музики або рекреація для початкових класів, це може перешкодити заняттям в ресурсній кімнаті, розклад роботи якої періодично може не відповідати розкладу дзвінків всієї школи.
З досвідом облаштування ресурсних кімнат можна ознайомитися на прикладі Котелівського НВК-ОЗ, у якому облаштована перша у громаді ресурсна кімната: