Батьківська партаМетодсупровідПоради фахівців

Розвиток дрібної моторики рук із використанням нетрадиційних методик на КРЗ з розвитку мовлення

З досвіду роботи вчителя-логопеда Янкової Л.І.

Витоки здібностей та дарувань дітей
знаходяться на кінчиках пальців
В.А. Сухомлинський

 

Формування правильної вимови у дітей – це складний процес, дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати звернене до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточення та власним. В роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування.

Чим краще розвинена рука дитини, тим швидше вона починає говорити, тим краще вона розмовляє.

Головне наше завдання – це допомогти малюкові розвивати рухливість пальчиків, а отже, і його мову, грамотність, мислення. Для цього не потрібні особливі навички. Досить просто назбирати різних дрібних предметів, організувати з них гру і простежити, щоб малюк використовував їх за призначенням.

У цій справі стане в нагоді все яскраве, дрібне, нетоксичне. Це і крупи, і прищіпки, і скріпки, і гвинтики з гаєчками, намистинки, баночки, кришечки, ключики та інші предмети, які легко знайти в будинку.

Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитись регулярно, адже саме тоді буде досягнуто вагомий ефект від цих спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення.

Як я це роблю? Наприклад, у роботі з дітьми використовую різноманітні та численні завдання та ігри для розвитку дрібної моторики рук:
• ліплення з пластиліну і солоного тіста з використанням природного матеріалу (насіння, крупи, черепашки і т. д.);
• нетрадиційна техніка малювання: кистю, пальцем, зубною щіткою, свічкою і т. д.;
• конструювання: з паперу в техніці оригамі;
• різні види аплікацій.

Для розвитку графічної моторики:
• малювання по трафаретах;
• штрихування;
• домальовування (за принципом симетрії);
• лабіринти;
• піскотерапія.

 

Дидактичні ігри:
• картки Домана;
• дошка Сегена;
• ігри з дрібними предметами;
• пазли, мозаїка.

Провідне місце в цій роботі займають рухові вправи з нетрадиційним використанням різних предметів, таких як:
* Масажні м’ячики.
* Застібки.
* Прищіпки.
* Рахункові палички.
* Пробки, горіхи, квасоля, ґудзики.
* Шнурування.
* Зубні щітки.
* Намисто.
* Резиночки для волосся.
* Сипучий матеріал.
* Шестигранні олівці.
* Ниткографія.

А ще до кожної артикуляційної вправи підбираю розмальовки, з якими діти працюють на занятті і вдома. Також розучуємо скоромовки та вірші за допомогою елементів ейдетики, з використанням мнемо таблиць в поєднанні з відповідними рухами.

Всю цю роботу я проводжу не для формальної різноманітності занять, не заради того, щоб нововведенням здивувати колег, а заради дітей! Саме їх інтереси, настрій, психічне благополуччя, розвиток і творчість, повинно знаходитися центрі нашої уваги! Тому і всім рекомендую проводити час з користю, розвиваючи вдома дрібну моторику своїх дітей.

Поділитися:
Перейти до вмісту