Методсупровід

Увага як основний компонент розумової працездатності

Вважається, що увага  – це зосередженість на чомусь. Вона пов’язана з інтересами, схильностями, а іноді і покликанням людини, від її особливостей залежать спостережливість, здатність бачити в предметах чи явищах малопомітні, але суттєві деталі.
Саме у дітей увага з’являється досить в ранньому віці. Так звані перші прояви мимовільної уваги в малюка спостерігаються уже під час смоктання. Пізніше цей обсяг уваги дитини збільшується (охоплюються 2-3 предмети або дії). У зв’язку з тим, що багато з рухів (дій) малюка доводяться до автоматизму, зростає можливість розподілу уваги. Далі дитина вчиться керувати собою та свідомо спрямовує свою увагу на певний предмет. Вона використовує перш за все слово і вказівний жест дорослого.

У 4-6 років увага дитини стає більш стійкою. Це дає дитині можливість виконувати під керівництвом дорослого певні завдання. Завдяки допитливості дитини, зростає жага до пізнання, увага фіксується на предметі. Ви помічали, як ваш малюк може довго спостерігати за пташками, щоб довідатися, як вони літають, де сплять, які мають домівки. Розвиток властивостей і видів уваги дошкільняти суттєво залежить від вагомості, емоційності, цікавості матеріалу, від характеру діяльності, яку виконує дитина.

Велике значення для розвитку довільної уваги в дошкільному віці відіграє гра. Саме під час гри виникає потреба досягати певного результату й координувати свої дії відповідно до завдань, підпорядковувати їх певним правилам, підкорятися вимогам групи. Гра виробляє здатність навмисно зосереджувати увагу на певних предметах, переключати та розподіляти її.

Розвиток уваги дитини залежить від різних змін у її житті, від освоєння нових видів діяльності (ігрової, трудової). У 4-5 років дитина скеровує свої дії під впливом дорослого: «Будь уважним!», «Слухай уважно!», «Дивись уважно!». Розвиток довільної уваги пов’язаний із засвоєнням засобів керування нею. Спочатку – це зовнішні засоби (вказівний жест, слово дорослого). Потім дитина починає планувати, він намічає мету – подивитися, а потім уважно розглядає об’єкти, що його цікавлять. Таким чином, розвиток довільної уваги тісно пов’язаний не тільки з розвитком мовлення, але й з усвідомленням майбутньої дії.

Найкращий спосіб стимулювати розвиток уваги в малюка – це підтримувати його допитливість.

Умови виховання уваги:

  1. Наявність достатньо широких та стійких інтересів.
  2. Вміння заставити себе довільно зосереджувати увагу у будь-який момент і на будь-якому предметі.
  3. Привчити себе працювати у несприятливих умовах.
  4. Ніколи не працювати неуважно. Слід пам’ятати, що всяка неуважна робота привчає людину бути неуважною.
  5. Краще пізнавати особливості своєї уваги, її сильні та слабкі сторони. Для повного виправлення недоліків своєї уваги потрібна велика робота над собою.

Як допомогти розвинути увагу дітей?

Помічали, що деякі дошкільники і навіть учні ніяк не можуть зосередитися навіть під час вивчення найцікавішого матеріалу? Вони ігнорують інформацію можуть, заважати іншим дітям. Не потрібно ображатися, критикувати їх, знайдіть особливий, індивідуальний підхід! Така поведінка, може характеризуватися саме проблемою з порушенням уваги. І як наслідок, діти не можуть якісно та усвідомлено сприймати навчальний матеріал.

Варто пам’ятати, що увагу не лише можна, але й потрібно розвивати! Регулярні тренування дозволять підвищити ефективність засвоєння навчального матеріалу, і навіть більше – допоможуть зробити уважність і зосередженість невід’ємними рисами ваших учнів.  

Опанування будь-якої навички в дітей практично неможливе без максимального зосередження уваги. Втім, іноді, “зловити” цей момент багатьом батькам та в майбутньому педагогам буває досить складно. ⠀

Якщо дитина не може зосередитися і постійно відволікається на сторонні шуми, спробуйте посадити його ближче до себе, спробуйте повернути її до роботи спокійним голосом нормальної гучності, використовуючи прямі вказівки, наприклад: “Сашко, мені треба, щоб ти зараз зосередився”. Зауважте, що звичайні для привернення уваги великої групи людей голосні зауваження чи плескання в долоні в цьому випадку не працюють, навпаки, можуть знизити їхню здатність до зосередження.

Щоб залишатися зосередженим, деяким дітям необхідно часто «переключати» увагу з одного об’єкта на інший. Ви можете дозволити їй тримати в руці якийсь невеликий предмет, наприклад, маленьку іграшку чи «м’ячик-антистрес», доки вона слухатиме ваші пояснення. Старшим дітям можна дозволити «гратися» скріпками, олівцями або кількома з’єднаними між собою кілечками для ключів. ⠀

Якщо дитині важко зосередитися на виконанні класного письмового завдання, ви можете дати їй щось маленьке та яскраве, на що вона зможе час від часу відволікатися, щоб відновити здатність зосереджено працювати (наприклад, розмальовка для маленьких дітей, для більш старших – лабіринт, пазл чи судоку).⠀Перерва у виконанні навчального завдання має бути нетривалою (не довшою за 5 хвилин). Для того, щоб дитина знала, коли настав час повертатися до роботи, можна використовувати таймер.⠀

Іноді де-яким дітям для концентрації уваги необхідне більше та частіше м’язове навантаження. Наприклад, знаючи, що у вашому класі є така, можна дозволити рухати ногами під партою, легенько тупотіти по гумовому килимку або ж сидіти не на стільці, а на фітболі чи звичайному спортивному м’ячі. ⠀

Заохочуйте дітей до групової роботи. Учні можуть  почергового висловлювати свої думки. ⠀Цього можна досягти, привчивши учнів спочатку підняти руку та назвати своє ім’я, а вже потім висловлювалася, чи шляхом використання будь-якого яскравого візуального стимулу.

Увага молодших школярів тісно пов’язана з важливістю навчального матеріалу. Усвідомлення необхідності, цінності нової інформації, інтерес до її змісту зумовлює стійкість її уваги. Вона залежить і від доступності та посильності навчальних завдань, поставлених перед учнями, а також від уміння вчителя організувати процес навчання, щоб охопити ним усіх учнів класу.

Фахівець ІРЦ

Наталія АРСЕНІЙ

фото із вільних джерел

Поділитися:
Перейти до вмісту