Батьківська партаМетодсупровідПоради фахівців

Фонематичний слух – запорука успішного навчання дитини з опанування усного та писемного мовлення в школі

Консультація вчителя-логопеда
для батьків, вихователів ЗДО
та вчителів початкових класів

Розвиток фонематичного слуху має велике значення для оволодіння навичками читання і письма, позитивно впливає на становлення всієї мовної системи дитини, а також закладає основи успішного навчання в школі. Добре підготувати дитину до школи, створити основу для навчання грамоти можна тільки в процесі серйозної роботи з формування фонематичного слуху.

Формування фонематичного слуху дуже важливе, так як його несформованість призводить до недоліків засвоєння письма, тобто до дисграфії, а також викликає труднощі і в оволодінні читанням.

При своєчасному розвитку фонематичного слуху легше коректується і звуковимова дітей. При несформованості мовного звукорозрізнення дитина сприймає: запам’ятовує, повторює і пише не те, що їй сказали, а те, що вона почула.
Писемне мовлення, як відомо, формується на базі усного, а відхилення в його формуванні перешкоджають успішному опануванню предметів мовного циклу.

Саме тому дуже важливо розвивати фонематичне сприймання у дітей з самого раннього віку.
Пропоную дидактичні вправи та ігри для розвитку фонематичного сприймання.

1. Впізнавання немовленнєвих звуків.
Ігри в аудіювання – « Що звучить?», « Що чуємо за вікном?», «Хто рухається?», «Короб – короб коробок, подай голосок» (з сипучими матеріалами), «Гучно – тихо» – спроба знайти іграшку за силою ударів барабана. Якщо далеко віддаляється – удари тихі, якщо наближається до іграшки – гучні удари), «Де дзвіночок?» – у дитини зав’язані очі, за дзвіночком треба показати рукою напрямок, де він дзвенить.
«Предмети – бешкетники» – дітям демонструються звучання предметів, потім роздають картинки з зображенням предметів, які звучали. Потрібно вгадати, що звучить за ширмою і підняти картку. Предмети – ключ, сірники, гроші, склянка з ложкою, кулька, м’яч, ножиці. «Впізнай музичний інструмент».

2. Розрізнення висоти, сили голосу.
Ігри – «Хто тебе покликав?», «За звуконаслідуванням впізнай предмет» – вчитель озвучує предмет, а дитина впізнає по картинці, «Звуконаслідування тварин та птахів».

3. Римування: розрізнення слів близьких за звуковим складом.
Ігри – «Покажи тільки ту картинку, яку я назву – картинки розрізняються одним звуком, дитина повинна визначати:
Мишка – миска, кашка – каска, каска – казка, бик – бік.
Лис – ліс, шубка – шибка, бант – бинт, голка – гілка.

«Знайди пару», «Знайди помилку»:

Кинула шишку на мене зозуля,
В мене на лобі з’явилась куля (гуля).

4. Диференціація складів.
Перед початком роботи треба ввести поняття « склад».
Ігри – «Скільки складів?» «Який склад зайвий?» ( па – па – на – па), «Відшукай свою картинку» – діти відшукують картинки на заданий склад МА і т. д.
«Квадратики» – викладання під картинкою скільки квадратиків, скільки складів у слові.
«Де чий будиночок?» – визначити, в якому будинку будуть жити звірята. Миша – в будинку «2», бо в слові 2 склади і т. д.
«Вгадай слово» – дорослий плескає в долоні, дитина відшукує ту картинку, яку задумав вчитель по кількості складів та плесків.

5. «Знайди слово»
Завдання: виокремити на слух задане слово з-поміж слів, схожих за лексичним значенням, а також слів, схожих за звучанням.
Інструкція: плесни в долоні, коли почуєш слово дощ.
Слова: хмара, ліс, весна, борщ, весна, дощ, зошит, кущ, річка, хвощ, чоботи, дощ, калюжа, дощ, вода.

6. «Впіймай заданий звук»
Завдання: виокремити на слух заданий звук з-поміж інших звуків (далеких та близьких за акустико-артикуляційними ознаками).
Інструкція: я буду називати звуки, а ти будеш ловити лише звук «…». слухай уважно, коли почуєш звук «…» – «лови» його, плескай у долоні. Звуки:
[С] – а о с и е у с і у е а а с с о и с и е
[А] – і е а и і о і е у у а и е і и а о и е а
[Ж] – ж з з дж ж ч щ ж з ш ж ж ш з ч ж.

7. «Впіймай склад»
Завдання: виокремити на слух заданий склад з-поміж інших складів (далеких та близьких за акустико-артикуляційними ознаками).
Інструкція: я буду називати склади, а ти будеш ловити лише склад «…», слухай уважно, коли почуєш склад «…» – «лови» його, плескай у долоні.
[СУ] – са шу зу са ци чу су жо зе ці со ше ши си ца су
[ШЕ] – еш же ше зе зе ше дже еш же че
[ЖЕ] – ще же зе ше же еш же ше зе че.

8. «Впіймай слово із заданим звуком»
Завдання: виокремити на слух заданий звук у слові.
Інструкція: я буду називати слова, а ти будеш ловити лише ті, де є звук «…». Слухай уважно, коли почуєш звук «…» у слові – «лови» його, плескай у долоні.
[О] дорога, мир, дім, сорока, кіт, сова, вінок, опосум, пар, родина.
[І] сім, блакитний, підкова, сірий, зоопарк, хижак, ніч, собака, піч.
[Н] кінь, лопата, носоріг, мука, нива, калина, лапа, лампа, малина, ноги, ніс, пісок, горобина, бігати, машина, Микола, камінь, мак.

9. «Слова-пароніми»
Завдання розрізнити на слух слова-пароніми.
Інструкція: я буду називати предмети, а ти – де це намальовано (для виконання пропонується серію спеціально дібраних картинок із словами-паронімами).

Батькам важливо пам’ятати, що навчання фонематичного сприйняття може стати веселим проведенням часу. Воно не повинно розтягуватись на довгі заняття. Усе, що вам потрібно, це щодня виділяти по п’ять-десять хвилин часу.
Вправи на розвиток фонематичного сприйняття також добре використовувати в перервах між іншими (не навчальними) заняттями. За десять хвилин до обіду або в перерві після нього практикуйте й підкріплюйте дитячі навички аудіювання та усного мовлення. Результат перевершить ваші очікування! Якщо ви будете приділяти фонематичному сприйняттю ту увагу, на яку воно заслуговує, вашим дітям буде значно легше навчитись читати. Вони будуть веселими й розвиватимуться швидше.

Вчитель-логопед КУ «НІРЦ»

Ольга Гаврилян

Поділитися:
Перейти до вмісту