Методсупровід

ОРГАНІЗАЦІЯ ЗАНЯТЬ З ЛФК ДЛЯ ДІТЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ

Гарний зір – одна з найважливіших функцій людського організму, що дозволяє людині бути повноцінною. З народження ми починаємо пізнавати світ і величезну роль в цьому процесі відіграють органи чуття. Саме зір допомагає нам отримати більше половини всієї інформації про навколишній світ.

Як би сумно не було це усвідомлювати, але кількість дітей з порушенням зору, на сьогоднішній день зростає. Адже з ранніх років на зір спрямовується величезне навантаження, яке попередні покоління навіть не могли собі уявити. Комп’ютери і телевізор, постійне перебування в приміщеннях з лампами штучного світла, усе частіше малорухливий спосіб життя та багато інших факторів призводять до порушень зору з дитинства.

Для вчителя ЛФК суттєве значення має час порушення зорової функції: народився учень порушенням зору чи втратив зір у певному віці, в якому віці це сталося.

Психомоторний розвиток сліпонароджених дітей підпорядковується тим самим закономірностям, що і здорових, але має свої специфічні особливості. Відсутність можливості візуально сприймати ознаки предметів і явищ, орієнтуватися у просторі призводить до бідності чуттєвого досвіду і, в результаті, — до порушення взаємодії сенсорних та інтелектуальних функцій. Також, змалку, у таких дітей сліпота призводить до пасивності й малорухливості.

Розрізняють такі порушення зорового сприйняття:
• людина бачить предмет, може описати його окремі ознаки, але не може назвати, охарактеризувати цей предмет;
• втрачено здатність орієнтації у просторових ознаках навколишнього середовища (порушення орієнтації праворуч—ліворуч, верх—низ, ближче— далі);
• звужений обсяг зорового сприйняття;
• утрачена здатність розрізняти обличчя або кольори.

У спеціальних школах дітей із порушенням зору поділяють на такі групи:
• із повною відсутністю зору;
• які мають світловідчуття, що дозволяє розрізняти світло й тінь;
• котрі володіють залишковим зоровим сприйманням, яке дозволяє розрізняти на близькій відстані контури предметів;
• із гостротою зору від 0,01 до 0,04, яке дозволяє зорово орієнтуватися при переміщенні і розрізняти на деякій відстані форми предметів і яскраві кольори;
• із гостротою зору від 0,05 до 0,08, при якій можна сприймати обриси предметів, кольорові відтінки, розрізняти на відстані предмети, що рухаються, бачити контрастні зображення, контури, кольорові ілюстрації, читати крупний шрифт;
• із гостротою зору від 0,09 до 0,2 і вище, що дозволяє зорово орієнтуватися у просторі, контролювати свій трудовий процес, сприймати спеціальний навчальний матеріал, читати, писати.

Зниження сприйняття зорового аналізатора негативно впливає на весь навчально-тренувальний процес: звужується обсяг уваги, можливість її переключення і стійкість, що заважає розширенню діапазону вражень і дій. Таким чином, чим пізніше за віком людина втрачає зір, тим більший у неї запас уявлень і легше формуються і відтворюються образи, легше відбувається оволодіння новими знаннями.

Проблеми, з якими доводиться зустрічатися вчителю ЛФК у процесі навчально-тренувального процесу:
• зниження можливості сприйняття власних рухів і як наслідок — саморегуляції та самоконтролю рухової діяльності;
• неможливість швидких або численних переключень на нову структуру руху;
• проблема орієнтування у просторі.
В той самий час частіше причиною зниження функціональних спроможностей дітей із сліпотою і слабозрячих дітей є низька рухова активність і нетренованість організму. Це впливає і на формування рухових якостей. Найбільше при порушенні зору страждає функція рівноваги, швидкість, відчуття ритму, координація, точність рухів. Спостерігається затримка розвитку статичної витривалості. Значно відстають сила і швидкісно-силові якості. Знижена здатність диференціювання та відтворення просторових і часових характеристик руху.

Мета фізичного виховання людей з порушенням зору — гарантувати максимальну свободу, ефективність, економічність і безпеку рухової активності.

Загальні завдання:
• розвивати здатність спрямовано пересуватися у просторі;
• формувати вміння (навички) успішно і безпечно взаємодіяти із середовищем і предметами, котрі його наповнюють, виконувати життєво необхідні точні, результативні, економічні дії.

Специфічні завдання:
працювати над усуненням супутніх порушень у фізичному розвитку дитини, які виникли в наслідок зниження зору чи сліпоти.

Засоби: вправи для хребта; дихальні вправи; ритмічна гімнастика; рухливі ігри; аеробіка; вправи на розслаблення; вправи для очей; гімнастика; волейбол; танці; міні-футбол.

У корекції порушення зору слабозрячих дітей, особливу увагу приділяють гімнастиці для очей. Її необхідно виконувати не менш двох разів на день. Для дітей молодшого та середнього шкільного віку паузу для відпочинку очей необхідно робити кожні 45 хвилин, приблизно до 15 хвилин, особливо після активної зорової роботи.

Гімнастики для очей (твіст гімнастика)

Це використання ротаційних рухів очима при відновленні порушених функцій. Вправи для очей, треба виконувати за наступними напрямами рухів: вверх-вниз, вправо-вліво, по діагоналі. М’язова діяльність стимулює обмінні, окисно-відновлювальні і регенеративні процеси в організмі. В працюючому м’язі відбувається розширення та збільшення кількість функціонуючих капілярів, посилюється прилив насиченої киснем артеріальної та відтік венозної крові, підвищується швидкість кровотоку, покращується лімфообіг. Рухи, що закручують око, здійснюють більш значний вплив, коли вони виконуються в ритмі дихання. Дихання при якому виконується твіст рухи, допомагає виконувати гімнастику більш точно та ефективно.

Очне яблуко є найбільш розвинутим та досконалим органом у людському організмі. Загальним підходом, що використовують у відновленні є твіст очних яблук, твіст повік, твіст брів.

Виконання твіст рухів починається з положення очей, в якому рухи виконуються з максимальним комфортом. Виконання першого твіст руху починають в тому безболісному напрямі, яке було визначено вихідним, перевіряючи рухи очима у восьми напрямах. Напрями в яких відчувався дискомфорт повинні бути перенесені в кінець вправи. Рухи виконуються окремо лівим або правим оком, при цьому інше око заплющене, обидвома очами, при розплющених або заплющених очах.

Після завершення твіст гімнастики для очей, доцільно виконати ще декілька дихальних вправ.

Для прикладу… Комплекс вправ гімнастики для очей

Швидко моргати очима, закрити очі та спокійно сидіти, повільно рахувати до 5-ти. Повторити 4-5 разів.

Міцно замружити очі (рахуючи до 3), відкрити очі та подивитися вдалечінь (рахуючи до 5). Повторити 4-5 разів.

Витягти праву руку вперед. Слідкувати очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки ліворуч та праворуч, вгору і вниз. Повторити 4-5 разів.

Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім перевести погляд вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

В середньому темпі виконувати колові рухи очними яблуками ліворуч, та стільки ж праворуч. Розслабити очні м’язи, подивитися вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.

Вправа виконується сидячи. Відкинутися назад, зробити глибокий вдих, потім, нахилившись вперед, видих. Повторити 5-6 разів.

Вправа виконується сидячи. Відкинутися на спинку стільця, прикрити повіки, міцно замружити очі, відкрити повіки. Повторити 5-6 разів.

Виконується сидячи. Руки на поясі, повертаючи голову праворуч дивитися на лікоть правої руки; повертаючи голову ліворуч, дивитися на лікоть лівої руки, повернутися у вихідне положення. Повторити 5-6 разів.

Виконується сидячи. Підняти очі догори, зробити очима колові рухи за годинниковою стрілкою, потім зробити очами колові рухи проти годинникової стрілки. Повторити 5-6 разів.

Відкритими очима намалювати в повітрі «вісімку»: по горизонталі, по вертикалі, по діагоналі. Повтори цю вправу 5-7 разів у кожному напрямку.

Розслабитися і закрити очі. Обертати очними яблуками з боку в бік – справа наліво і зліва направо. Потім зробити те ж саме, але вже з відкритими очима. Такі вправи для очей вправу слід повторити не менше 10 разів з перервою в кілька секунд.

Закрити очі і легкими рухами подушечок пальців помасажувати область під очима, а потім круговими рухами акуратно зробити масаж надбрівних дуг. Ця вправа дуже корисна для тих, хто проводить багато часу за комп’ютером – це найефективніша зарядка для очей.

Кругові рухи очима за годинниковою стрілкою і в протилежному напрямі дуже корисні для м’язів очного яблука. Повторювати обертання по 10 разів на обидві сторони, а потім закрити очі і відпочити протягом хвилини.

Вказівний палець правої руки поставити перед собою на відстані 25-30 см від обличчя, сфокусуватися на ньому, а потім повільно наближати його до кінчика носа, продовжуючи стежити за його рухом поглядом.

При складанні комплексу вправ з ЛФК, для дітей з порушенням зору потрібно враховувати: патологію очей та ступінь її виникнення, рівень фізичної підготовки та супутні порушення у фізичному розвитку дитини, які виникли в наслідок основного захворювання (порушення постави, рівноваги, координації і т.д.).

Також важливо пам’ятати, що у процесі занять з дітьми із порушенням зору, виключаються вправи із високим фізичним навантаженням та стрибки. Адже вони можуть тільки нашкодити та погіршити стан зорового аналізатора дитини.

Бережіть зір і будьте здорові!

З повагою,
вчителі – реабілітологи КУ «НІРЦ»
Марія Довганюк та Тетяна Троян

Фото із вільних джерел!

Поділитися:
Перейти до вмісту