Поради фахівців

РДУГ – що потрібно знати та чим можуть допомогти дитині батьки та педагоги

“Ваш син потребує більше вашої уваги до його виховання”, “він літає десь далеко”, “не слухає на уроках”,“ваша донька – конфліктує з іншими дітьми”, “сперечається у відповідь на зауваження” “вам необхідно щось з цим робити”…

Ймовірно, вам знайомі такі хлопчики та дівчата з групи садочку або шкільного класу вашої дитини. А, можливо, ви – їхній учитель або вихователь. Або ж ви самі – батьки, які постійно чують такі зауваження і докори. У будь якому разі, необхідно розібратися у чому причини дитячої дратівливої поведінки. Чи треба більше виховувати, сварити, бути більш жорсткими і контролювати? Чи потрібно щось інше?

Є кілька варіантів визначень одного діагнозу, право встановлювати який має дитячий психіатр: «Синдром дефіциту уваги і гіперактивності» (СДУГ), «розлад дефіциту уваги і гіперактивності» (РДУГ), «гіперкінетичний розлад» (ГКР). Обстеження дитини повинен проводити професіонал високо рівня, оскільки деякі симптоми, характерні для РДУГ, можуть виявитися реакцією на різні психотравмуючі ситуації (в сім’ї, школі, дошкільному закладі освіти).

Розлад дефіциту уваги із гіперактивністю, за даними сучасної науки, поширений у 3–8% дітей, а у класі трапляється щонайменше в однієї дитини.

Основні прояви РДУГ: неуважність, надмірна рухова активність та імпульсивність, які безпосередньо відображаються в поведінці дитини. Частіше на РДУГ спостерігається у хлопчиків, і проявляється це, як надмірна рухова активність і імпульсивність, а у дівчат – як прояви неуважності.  Важливо розуміти, що дитина первинно так поводиться ненавмисно, тобто не має цілеспрямованості дратувати інших. Усе відбувається тому, що вона має біологічні проблеми у функціонуванні головного мозку. Симптоми проявляються у досить ранньому віці. Інколи про дитину з ГКР жартома кажуть: вона спочатку побігла, а потім навчилася ходити. Тобто симптоми гіперактивності та імпульсивності проявляються ще в дошкільному віці ,також можуть супроводжуватись  порушення нейророзвитку, такі як дислексія, дисграфія, дискалькулія (специфічні порушення читання, письма та рахунку) та інші. Переважно, симптоми захворювання яскраво проявляються у віці близько 4 років. По мірі дорослішання гіперактивність знижується і на перше місце в клініці ГКР виходить порушення поведінки (імпульсивність) та пізнавальних функцій. Таку дитину потрібно постійно активувати, утримувати її увагу та мотивувати до навчання. Це складно, але винагорода того варта — з часом проблему вдається усунути!

Це важливий аспект як для педагогів, так і для батьків, адже до таких дітей часто застосовують неправильні підходи виховання та спілкування.  Важливо правильно організовувати навчання такої дитини, вміти поводитися з нею, правильно керувати її поведінкою. Потрібні спеціальні тренінги, відповідна організація навчального процесу, допомога асистента вчителя дитині з РДУГ полягає в тому, щоб навчити її працювати в одному навчальному темпі з класом. Крім того, дітям із РДУГ, як і іншим, необхідні рамки, режим, правила та вимоги. Проте це має бути побудовано у спосіб, який враховує фізіологічні особливості дитини.                                        

Зараз ми всі переживаємо незвичний досвід пандемії COVID-19 і надалі будемо перебудовувати й налаштовувати себе і дитину до повернення до звичного життя, відновлення відвідування школи або дитячого садочка. Тому важливо готувати дітей заздалегідь, налаштовуючи їх на певну послідовність подій, режиму. Дітям із РДУГ складніше налаштовуватися на навчальний процес після тривалих перерв, тому від педагогів і батьків потрібні терпіння, толерантне ставлення, підтримка й допомога. Якщо дотримуватися цих порад, є всі можливості, що адаптація дитини відбудеться якнайкраще.

Батьки мають бути уважними до своїх дітей, пояснювати в доступній формі про обставини, що відбуваються, бути опорою й підтримкою для них. Навіть якщо не вдається дотримуватись і виконувати все необхідне, що вимагає школа, це не привід аби це стало катастрофою вашого життя. Крок за кроком під час відновлення звичного навчального режиму вдасться повторити й надолужити прогалини в знаннях. А от проблеми з погіршенням здоров’я долаються довше і складніше – варто пам’ятати про це.

Практичний психолог КУ «НІРЦ»  Зелена М.С.

Поділитися:
Перейти до вмісту