Поради фахівців

Чому важливо розвивати дрібну моторику?

Добре розвинена дрібна моторика рук і пальців дозволяє дітям виконувати величезну кількість різноманітних процесів: від елементарних жестів в ранньому дитинстві (скажімо, захоплення іграшки) до більш складних рухів в старшому віці (зокрема письмо та мовлення).

Необхідність розвитку дрібної моторики рук у дітей з особливими потребами обумовлена її взаємодією з мовленнєвою моторикою. Вдосконалення дрібної моторики сприяє активізації моторних мовленнєвих зон головного мозку, внаслідок чого розвивається мовленнєва функція. Дрібна моторика рук важлива і при підготовці дітей до письма.

Що ж таке дрібна моторика? Вчені довели, що з анатомічної точки  зору, близько третини всієї площі рухової проєкції кори головного мозку займає проєкція кисті руки, розташована дуже близько від мовної зони. Саме величина проєкції кисті руки і її близькість до моторної зони дають підставу розглядати кисті руки як «орган мови», такий же, як артикуляційний апарат. У зв’язку з цим, було висунуто припущення про суттєвий вплив тонких рухів пальців на формування і розвиток мовної функції дитини.

Діти 2-3 років дуже допитливі. Вони із задоволенням працюють з природним матеріалом, пальчиковими фарбами, кольоровим папером і крупами. Для розвитку дрібної моторики у дітей цього віку добре підійдуть такі вправи:

Пальчикове малювання

Для цього підійдуть будь-які фарби. Батькам потрібно допомогти дитині намалювати малюнок, який потім розфарбувати пальчиками, а не пензликом.  Для того, щоб дитина зрозуміла, що потрібно робити, всі дії треба виконувати у повільному темпі. З першого разу може не вийти. Але наступні спроби будуть успішними.

 

Збери пазл

Малюкові пропонується самостійно зібрати картину. Не буде зайвим спочатку познайомити її з твариною або іншим  об’єктом, частини якого вона збирає. Можна почитати їй відповідну казку або вірш. Головна умова- пазли повинні бути великими.

 

 

 

Малюнок на піску

На тацю насипається невелика кількість піску. Потім треба пальчиком малюка зобразити кілька простих фігур. Спочатку малюється лінія, потім – коло, потім – прямокутник. Після цього можна запропонувати намалювати будиночок.

 

 

Діти 4-5 років дуже люблять «творити». Вони добре працюють з пластиліном і фарбами. Також їм можна пропонувати прості інтелектуальні ігри на розвиток уяви.

Ліплення

Для ліплення можна використовувати пластилін, спеціальну глину або тісто. Спочатку потрібно запропонувати дитині самостійно розім’яти матеріал. Також треба  показати, як його можна розігріти. Потім слід запропонувати малюкові розкатати ковбаску, потім кулю. Після цього можна  давати більш складні  завдання. М’який пластилін можна використовувати і  для малювання на  альбомних аркушах.

 

Вирізання

Спочатку треба навчити дитину працювати з кольоровим папером, потім – з картоном. На папері малюється кілька кіл, трикутників, квадратів. Потім ви пропонуєте дитині їх вирізати. На наступному занятті завдання ускладнюється. Ви повинні попросити маленького учня вирізати ялинку або будиночок.

 

Гра з ґудзиками

Необхідно підібрати гудзики різного розміру і кольору. Спочатку ви самі викладаєте малюнок, потім просите малюка повторити. Коли дитина засвоїть матеріал, ви попросіть її придумати свій малюнок.

Вправи повинні виконуватися регулярно. Якщо дитина не хоче грати, змушувати її не варто. Те, що малюкові вдалося зробити за допомогою власних пальчиків, є для нього найбільшим досягненням, що приносить задоволення, дає енергію.

Не забувайте хвалити малюка! Захоплюйтесь його здібностями!

Поділитися:
Перейти до вмісту