Батьківська партаМетодсупровідПоради фахівців

Батькам та вчителям про іграшки

Заняття з малюком для розвитку мовлення можна починати з перших місяців його життя. Для цього використовуйте власні пальці для масажу, лічилки, щекоталки і обов’язково іграшки.

Діти починають пізнавати світ з самого народження. Іграшки допомагають їм в цьому. За допомогою брязкалець розвивається слух і хапальні рухи, підвіски вчать концентрувати погляд, ляльки дають поняття про частини тіла. Іграшки для розвитку дрібної моторики необхідні для психомоторного, фізичного і мовного розвитку.

Перебираючи мозаїки, складаючи пазли, малюк тренує не тільки м’язи пальців, а й подає сигнал в мозок. Під час гри з дрібними предметами активізуються лобові, скроневі мозкові частки. Вони відповідають за мову.

Зв’язок між цими процесами доведено науково.

Проводити тренування пальчиків, долоньок потрібно з раннього віку. В іграх і заняттях використовуйте сортери, розвиваючі килимки, шнурівки, пазли.

Мета гри з розвиваючим сортером полягає в тому, щоб навчити малюка мислити. Дитині доводиться включати аналіз, пам’ять, знання про колір, форми, розмір предметів.

Сортер представляє собою платформу різних видів. Це може бути будиночок, стовпчики, рамки, куби. На них нанизуються, вкладаються всередину через отвори різних форм дрібні предмети. Дитина сортує формочки, розкладаючи їх по потрібних місцях.

Розвиваючі килимки необхідні малюкам до року. Являють собою полотно з безліччю предметів. Малюк вчиться перевертатися, дотягуватися до дзвіночків, дзеркал, чіпає їх, кусає, тягне до себе. Нові тактильні відчуття розвивають бажання пізнавати світ, координацію рухів, дрібну моторику.

Пазли не тільки розвивають дрібну моторику рук, а й допомагають виробити у дитини посидючість. Через гру в пазли малюк засвоює поняття про «цілому» і «частини», що сприяє формуванню у нього логічного мислення.

Чим молодша дитина, тим більше за розміром має бути пазл, і тим менша кількість елементів входить в картинку. 8-15 елементів – допустимий максимум для малюків. Для дітей вікової групи 2-3 років ідеально підійдуть м’які пазли.

Дітям більш старшого віку (з 5 років) рекомендуються складні конструкції 3d пазлів. З них можна скласти глобуси, архітектурні будови, тварин і техніку. Такі пазли подібні конструктору.

Широку популярність отримали ігри Монтессорі. Ці іграшки призначені для дітей, щоб пізнавати таємниці світу. Вони являють собою ігри-шнурівки і рамки-вкладиші.

Ігри-шнурівки для старших дітей – це сюжетні ігри. Можлива інсценування «Ріпки». Дитина повинна зчепити шнурком по черзі всіх учасників подій (бабку, діда, жучка та ін.)

Конструктор розвиває образність дитини, дає їй поштовх до реалізації буйної і сміливою фантазії. У будь-якому віці людина хоче самовираження, вчитися цьому варто в дитинстві. Конструктор – добрий тому помічник.

Типів конструкторів найбільша безліч: металеві (планки різної форми зі скріпними їх болтиками); блокові (пластмасові «блоки» різних форм); магнітні (кріпильні магнітні «гантельки»); килимки-конструктори (елементи на липучках приклеюються до основи з ковроліну).

Гарні для розвитку дрібної моторики рук дитячі конструктори моделей техніки. Вони зазвичай виконані з пластмаси або з дерева. Дані типи конструкторів є технічні моделі, як-то: літак, автомобіль, катер, танк і т.д. Модель реально існуюча – це основна суть.

Не можна не сказати про мозаїку, яка розвиває уяву за допомогою перфорованої дошки, на якій дитина викладає картинку з кольорових кнопок. 

Бізіборд – це нововведення серед розвиваючих іграшок. Являє собою невеликий відрізок МДФ, ДСП, з прикріпленими до них замочками, циферблатами від старих телефонів, дзвіночками, вимикачами та іншими дрібними деталями, які цікаво чіпати, відкручувати.

Поради батькам
Крім іграшок для дрібної моторики батьки можуть використовувати і інші універсальні способи і методи мовного розвитку малюків.
• Вірші, скоромовки, казки. Проговорювайте їх під час ігор, розглядайте і тактильно вивчайте предмети.
• Робіть масаж долоньок і пальчиків.
• Грайте разом з дитиною, пояснюйте принцип гри. Тоді результату досягнете швидше.
• Не бійтеся довірити малюкові деяку допомогу мамі на кухні. Під час приготування обіду розсортувати крупу в мисці, посипати сіллю салат, помити яблуко.
• Не тисніть на дитину, не змушуєте робити те, що їй не хочеться. Головний принцип розвиваючих занять – це створення сприятливого для психічного стану малюка обстановки.
• Ліпіть з пластиліну, тіста. Не обов’язково створювати творчі шедеври. Найважливіше, це процес катання кульок, ковбасок, формування елементів пластилінової фігури.
• При покупці іграшок для розвитку моторики зверніть увагу на якість матеріалу, надійність кріплень дрібних деталей, вікові обмеження щодо використання.
• Дитині до року не давайте одночасно більше 2-3 іграшок.
• Розвиток дрібної моторики рук для малюків повинен займати багато часу серед інших цікавих занять. Батькам не варто забувати про те, що ігри з дрібними предметами корисні, але можуть бути і небезпечні. Слідкуйте за тим, щоб діти не брали в рот намистинки, кульки. Перевіряйте надійність прикріплення елементів сортерів, книг, мозаїк, інших іграшок систематично.

Поділитися:
Перейти до вмісту