Батьківська партаПоради фахівців

Перші кроки на шляху до правильного мовлення дитини

 Однією з причин порушення звуковимови у дітей може бути недостатня рухливість органів мовлення: язика, губ, щелеп та м’якого піднебіння. Порушення рухливості цих органів, тобто їх малорухливість, тягне за собою нечітку, гугняву (з носовим відтінком), шепеляву, змазану вимову різних звуків.

Тому важливе місце на шляху розвитку правильного мовлення повинна займати, так звана, артикуляційна гімнастика, яка допоможе дитині відпрацювати правильні та чіткі рухи органів мовлення, необхідні для правильної вимови звуків.
А починати цю роботу слід задовго до того, як дитина навчиться говорити.

Велику помилку роблять ті батьки, які протягом тривалого часу продовжують перетирати своїм дітям супи, перекручують м’ясо на блендері. Адже перетираючи їжу, ви не допомагаєте дітям, а навпаки, затримуєте розвиток рухливості артикуляційного апарату.

Багато батьків скаржаться на те, що їх малюки погано жують. Їм важко з’їсти такі фрукти та овочі, як морква, яблуко або огірок. Для того, щоб розвинути рухливість органів артикуляційного апарату, тренувати й укріпити м’язи щік та язика необхідно обов’язково давати дитині жувати такі продукти, як: 

скоринки хліба;

сухарики;

сушені фрукти: чорнослив, курагу, ізюм;

тверді фрукти: яблуко, грушу;

тверді овочі: моркву, огірок;

шматочки вареного м’яса.

Часто буває так, що дитина наслідує неправильне мовлення дорослих чи однолітків. Тому намагайтеся робити так, щоб дитина чула правильне, чітке, емоційно оформлене мовлення. Слід пам’ятати, що від самого народження малюк навчається рідній мові. Тому слідкуйте за своїм мовленням: не говоріть швидко, чітко вимовляйте усі звуки, проявляйте емоції під час розповіді. Не «сюсюкайте» з дитиною, адже їй буде набагато приємніше, якщо Ви будете спілкуватися з нею, як з дорослою.

Недоліки звуковимови можуть виникати внаслідок слабкості м’язів язика, губ або через порушення координації рухів, що проявляється в невмінні виконувати язиком чи губами точні цілеспрямовані рухи. Тому не слід чекати, а вже у дошкільному віці потрібно проводити спеціальну артикуляційну гімнастику, яка спрямована на розвиток рухливості органів артикуляції, чіткості та скоординованості їх рухів.

Тільки не баріться з цим і позитивні результати не змусять себе довго чекати.

 

Лариса Янкова, фахівець ІРЦ

Поділитися:
Перейти до вмісту