Технотренди або як легко говорити з дітьми про складне
Як донести інформацію у максимально зрозумілому і привабливому форматі? Як допомогти дитині краще опанувати зміст нового матеріалу?
Фахівці стверджують, що найкраще сприймається візуальна інформація, вона швидше систематизується, а кольорові образи краще запам’ятовуються і на тривалий час залишаються в пам’яті.
Тому, пропоную вашій увазі метод навчання із залученням яскравої візуалізації – скрайбінг, що в перекладі з англійської означає: створювати ескіз, нарис.
Це – новітня техніка, метод розповіді чи пояснення, який супроводжується графічною ілюстрацією головного змісту сказаного. Виходить свого роду ефект паралельного наслідування. Тобто ми слухаємо розповідь і одночасно бачимо графічну відповідність почутому.
Скрайбінг може мати різні форми: це і малюнки на дошці, і відео, і ескізи на папері, що допомагають пояснити співрозмовнику суть питання; і заздалегідь підготовлений процес візуалізації, який буде супроводжувати урок.
Адже, щоб зрозуміти, краще один раз побачити.
Детальніше хочу зупинитись саме на скрайбінг-фасилітації (від англійського facilitate – допомагати, полегшувати, сприяти), адже, як на мене, він доступніший. Це – коли вчитель пояснює шкільний матеріал з крейдою біля дошки, а його рука малює зображення, що ілюструють усну розповідь, замінюючи іменники і дієслова картинками, схемами, графіками.
Тобто, скрайбінг передбачає малювання «на льоту», що надає йому особливої емоційності і можливості концентрувати увагу слухача на основних смислових об’єктах. У такому скрайбінгу використовуються, як правило, аркуші паперу або презентаційна дошка, кольорові олівці, маркери, фломастери, пензлі і фарби, а також елементи аплікації. По-своєму унікальний скрайбінг можна створити навіть за допомогою малюнків на піску.
Інформація, отримана таким методом, сприймається одночасно слуховою і зоровою системами і відбувається, так зване, паралельне запам’ятовування, що в свою чергу, значно збільшує відсоток засвоєної інформації та запам’ятовується на довгий період часу.
Головними перевагами скрайбінгу є його лаконічність, яскравість, креативність.
Але, перед проведенням заняття необхідно підготуватись, «озброїтись»:
* придумати ідею. Вона повинна бути зрозумілою дитині;
* обрати спосіб візуалізації. В залежності від вашої мети та доступних засобів оберіть, яким чином буде зображено головний зміст (малюнок, аплікація чи магніти);
* підготувати сценарій. Необхідно заздалегідь продумати план розповіді та дібрати відповідне візуальне відтворення до кожного з етапів;
* зробити заготовки. Підготуйте відповідні заготовки для здійснення певного виду скрайбінгу (маркери чи кольорову крейду для малювання; наліпки, аплікації, магніти).
Найчастіше на корекційно-розвиткових заняттях з розвитку мовлення використовую аплікаційний скрайбінг. На аркуші паперу чи кольоровому фоні або ж на магнітній дошці викладаю готові зображення, що відповідають озвученому тексту.
Так розучуємо народні казки «Ріпка», «Рукавичка», «Колобок». А ще на заняттях з легкістю вчимо коротенькі віршики, малюючи головних героїв та основні події.
Спробуйте цей метод роботи і на ваших заняттях!
Його використання сприяє якнайкращому запам’ятовуванню навчального матеріалу! Адже залучення скрайбінгу дозволяє яскраво та творчо візуалізувати будь-яку інформацію, зробивши акценти на ключових моментах.
Ольга Гаврилян, фахівець ІРЦ